Este unul din tinerii directori pe care i-a avut Teatrul Dramatic din Galaţi, profesor la Facultatea de Arte, actor şi doctor în filologie.
Florin Toma, actualul şef peste Teatrul Dramatic “Fani Tardini” a acceptat să ne spună care îi sunt planurile de viitor, ce direcţie va lua teatrul gălăţean şi cum colaborează cu viitorii actori, actualii săi studenţi.
Cum e în postura solicitantă de director şi cât de greu a fost să organizezi această ediţie a Festivalului de Comedie?
Cred că postura de director al unui teatru, în special pentru un tânăr, reprezintă o provocare specială. Inevitabil, cel puţin în cazul meu, s-a produs o tranziţie de la o gândire de tip micro la cea de tip macro, care vizează evoluţia şi destinul Dramaticului gălăţean. Responsabilităţile sunt mari, problemele care apar zilnic sunt dintre cele mai diverse, iar consumul energetic şi psihic nu este deloc neglijabil. Totuşi, satisfacţiile, aşa cum a fost şi în cazul Festivalului de Comedie de anul acesta, îţi dau forţa şi încrederea să mergi mai departe. Organizarea unui astfel de eveniment teatral de anvergură, ce are o tradiţie aparte şi este aşteptat cu atâta interes şi entuziasm de către publicului gălăţean implică, fără discuţie un efort, pe care echipa Teatrului “Fani Tardini” l-a făcut şi îl face cu multă conştiinciozitate şi profesionalism la fiecare ediţie. Mă bucur că, împreună, am reuşit să nu înselăm nici anul acesta aşteptările gălăţenilor. Când ai sălile pline la fiecare spectacol, munca depusă se transformă în satisfacţie profesională.
Ce planuri de viitor ai pentru dezvoltarea teatrului gălăţean?
Pentru anul următor, Dramaticul gălăţean îşi propune să lucreze două spectacole în paralel, unul pentru sala Studio şi celălalt pentru sala mare, pentru a diversifica oferta de spectacole. De asemenea, să reintroducă în repertoriul curent producţii mai vechi, aşteptate cu nerăbdare de către publicul gălăţean – Take, Ianke şi Cadîr, Cerere în căsătorie. Colaborările cu regizori tineri care au confirmat deja, şi care nu au mai montat niciodată la Galaţi, vor intra, iarăşi, în preocupările managementului ce vizează dezvoltarea artistică a teatrului, precum şi schimburile culturale cu alte instituţii de profil din ţară şi din afara acesteia. Nu în ultimul rând, un alt interes al conducerii va fi ca, în viitoarea stagiune, toată echipa artistică să fie angrenată în proiectele derulate.
Intenţionezi să valorifici mai mult Sala Studio. Asta înseamnă spectacole mai aproape, şi la propriu şi la figurat, de public. Cum să se pregătească spectatorii gălăţeni pentru această ofertă?
Intenţionăm să valorificăm nu numai sala Studio, ci orice spaţiu care suportă un act artistic de calitate, iar comportamentul spectatorului trebuie să răspundă unor cerinţe minime pentru receptarea unui spectacol de teatru (indiferent în ce spaţiu se desfăşoară): să vină la teatru înainte de ora începerii spectacolului, să respecte artiştii şi magia actului de creaţie care implică un tip de fragilitate ce poate fi cu uşurinţă distrus prin simpla sonerie a unui telefon sau a unor comentarii făcute la un volum deranjant pentru toţi participanţii la spectacol. De multe ori, spectatorul nu realizează că, de fapt, este invitat să facă parte din universul propus de spectacol şi, ca toţi realizatorii acestuia, poartă responsabilitatea păstrării şi protejării acelui univers atât de delicat.
“Teatrul dezinhibă, relaxează, educă, emoţionează, prevesteşte sau amendează, creează comunităţi sau universuri paralele. Teatrul poate produce schimbări la nivelul conştiinţei fiecăruia pentru că reverberaţiile lui, vor fi, întotdeauna, extrem de personale, în funcţie de fiecare individ. Lumea ar fi mult mai săracă dacă Teatrul nu ar exista. Şi dacă nu ar exista… ar trebui inventat.”
Eşti profesor şi director de teatru, formator şi angajator, deci. Cum reuşeşti să îmbini, în relaţia ta cu viitorii actori, teoria cu practica?
Dintr-un punct de vedere, cele două identităţi profesionale nu diferă foarte mult: de cele mai multe ori, studentul-actor se confruntă cu o problemă (sarcina actoricească), iar profesorul de teatru urmăreşte să îl înarmeze pe acesta cu instrumentele necesare rezolvării situaţiei dificile în care se regăseşte, prin stimularea şi solicitarea potenţialului, care să îl determine pe acesta să găsească soluţiile personale bune, conferindu-i, astfel, un capital de încredere prin conştientizarea propriei valori. Sunt cazuri când directorul de teatru trebuie să facă un lucru asemănător.
Ce şanse au tinerele generaţii, care ies de pe băncile Facultăţii de Arte, să îşi găsească un loc în Teatrul Dramatic din Galaţi?
Există, deja, un nucleu de actori tineri angajaţi ai Teatrului Dramatic care provin din Facultatea de Arte din Galaţi. În măsura în care legislaţia permite acest lucru, iar autorităţile locale sprijină angajarea tinerilor actori, şanse există.
Ce îţi doreşti să îţi aducă Moş Crăciun?
Mai mult timp alături de cei dragi. Le mulţumesc pentru răbdare şi pentru că îmi sunt alături!
O urare pentru publicul gălăţean…
Pentru că tot se apropie perioada sărbătorilor de iarnă, publicului gălăţean îi doresc sănătate, bucurii sincere, realizări pe toate planurile şi … puterea magică de a visa, de a născoci, de a crea!
P.S. Nu uitaţi că vă aşteptăm la Teatru să fiţi alături de noi, iar noi promitem că o să fim alături de imaginaţia şi de sufletul dumneavoastră!
Text: Daniela Bogdan